Eldriven husbil – hur långt har vi kommit?

Sedan Tesla rullande in på marknaden 2008 och gjorde elbilar till något häftigt och nytt har intresset för el- och hybridbilar från konsumenterna och biltillverkarna exploderat.

På campingsidan har det också börjat röra på sig de senaste åren och intresset för eldrivna husbilar och campervans stiger. I denna artikel kikar vi närmare på vad som finns ute på marknaden idag, vad som väntar runt hörnet, samt några av de problemställningar som tillverkarna och gör-det-själv fixarna brottas med.

WOF Iridium

Sedan världspremiären av Iridium på CMT mässan i Januari 2019 har det hänt en del. Husbilen, som liknar en helt vanlig husbil, fick hård kritik för en allt för begränsad räckvidd. Det problemet åtgärdades med hjälp av förbättrad batteriteknik och den nya versionen som kom på marknaden 2020 fick 40 mils räckvidd. Med bara 30 talet producerade bilar under 2020 är det dock inte tal om en produkt för den breda marknaden och med ett startpris i Tyskland på ca 170 000€ kikar nog de flesta på andra alternativ.

VW ID Buzz – Hemma överallt

Det har snackats en hel del om VW ID Buzz de senaste åren. Den futuristiska designen följer ID3 och ID4 formspråket och har delat T1-älskarna i en klyfta lika djup som Grand Canyon. Enligt VW är den nu redo för serieproduktion, men ännu har inget officiellt premiärdatum annonserats.

VW ID Buzz

Mercedes Marco Polo EQV

Den nya Mercedes EQV är baserad på den klassiska Marco Polo designen och utlovar 35 mil räckvidd på en uppladdning (90 kWh), samt en uppladdning från 10% till 80% på 45min. Priset och lanseringsdatum i Sverige är i skrivande stund inte fastlagt.

Mercedes Marco Polo

Nissan e-NV200

Nissan har arbetat med elbilar under flera års tid och e-NV200 är ett av de senaste tillskotten. Detta är ursprungligen en skåpbil som Nissan erbjuder påbyggnad och karossomvandling till, antingen direkt från fabrik eller via certifierad partner. Eftersom det är tal om en ombyggnad designad och validerad av Nissan täcks den av samma nybilsgaranti som övriga bilar. Påbyggnaderna ger bilen popup-tak och markis med plats för upp till fyra personer. Bilen utrustas dessutom med spisplatta, kylskåp, diskho med rinnande vatten och generösa förvaringsutrymmen. Körsträckan är dock begränsad till 20 mil, så den lämpar sig dåligt för turen ner i Europa. Under 2021 har den även släppts i en vinteranpassad äventyrs version med offroad däck förhöjd markfrigång.

Nissan e-NV2000 Winter Edition

Problem och utmaningar med eldrivna husbilar

Varför finns det så många eldrivna personbilar men fortfarande så få husbilar och campervans? Kikar vi på personbilar så har i princip alla tillverkare efter hand minst en modellserie med ren eldrift. Dock är det för många tillverkare fortfarande tal om första generationens elbilar och även om försäljningen ökat kraftigt så har det inte sålts mer än ca 30 000 nya och begagnade elbilar i Sverige 2021. Så vanliga personbilar först, och fritidsfordon sen.

En annan förklaring är problemet med lastvikt. Det har med vanliga motorer varit en utmaning att få tillräckligt stor lastvikt på husbilen och samtidigt hålla totalvikten under 3500kg. Elmotorer väger förvisso mindre än förbränningsmotorer, men ska man komma upp i en rimlig räckvidd behöver man stoppa in stora batterier som väger minst detsamma, ofta mer.

Räckvidd är ytterligare en utmaning. För de flesta personbilar klarar man det dagliga behovet på långt under en laddning. För husbilar och campervans ser användandet lite annorlunda ut. Här transporterar man sig ofta längre sträckor åt gången och räckvidden blir viktigare. Samtidigt är husbilssemester för många förknippat med frihet och fricamping, där daglig tillgång till el inte alltid är självklart.

En tredje utmaning relaterat till både vikt och räckvidd är priset. Ju fler batterier man stoppar in ju tyngre blir givetvis fordonet, men det påverkar även priset i stor grad. Många av de nuvarande e-versionerna av skåpbilar och campervans är alla redan nästan dubbelt så dyra som bensin/diesel alternativen.

Framtiden för eldrivna husbilar

Vi är i dagsläget rätt långt ifrån serietillverkade eldrivna husbilar och campervans och det dröjer nog ett par år till innan volymerna kommer upp på nivåer som gör dem lönsamma att tillverka.

Som med all ny teknik så måste det starta någonstans – och det får man ändå säga att det har gjort nu. Vi vet också från övrig utveckling på teknikområdet att det oftast går fortare än förväntat, samt att kapaciteten på bland annat batterier förbättras år för år.

Politiska beslut kan också vara en bidragande faktor till att den gröna omställningen tar fart. Bland annat har man på EU-nivå öppnat upp för att medlemsländerna kan införa nya regler kring max totalvikt för B-körkort för bilar med noll Co2-utsläpp. Än så länge gäller det endast transportbilar, men en ändring till att omfatta även husbilar skulle gynna el husbilar som kämpar med vikten.

Vi ser fram emot att göra en ny undersökning framöver för att se hur långt vi kommit – och inte minst för att se hur fel vi haft – för att spå om framtiden när det kommer till teknik har visat sig vara omöjligt!

“No one will need more than 637Kb of memory for a personal computer” – Bill Gates

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>